7dni

Szukaj

Szukaj na stronie Tygodnika 7dni

23 czerwca 2021

Słono płacimy za parking przed Parkiem Lisiniec

Słono płacimy za parking przed Parkiem Lisiniec

7 dni
- Od wielu lat z koleżanką wybieramy miejsca rekreacji w Częstochowie, by pobiegać, trochę poćwiczyć i złapać świeżego powietrza. Prawie od zawsze jeździłyśmy w okolice Parku Lisiniec. Jakież było nasze zdziwienie ostatnio, gdy okazało się, że parkingi są płatne. Musimy dojechać samochodem, bo ja mieszkam na Błesznie, a koleżanka na Rakowie. Byłyśmy zszokowane, że miasto pozwoliło na pobieranie opłat za aktywność fizyczną, do której przecież władze Częstochowy wielokrotnie namawiały mieszkańców. Przeliczyłyśmy z koleżanką koszty i wyszło nam, że w tych samych pieniądzach mam karnet na siłownię. Przykre to, że z jednej strony prezydent chwali się, jak to dba o rekreację mieszkańców, a z drugiej - robi wszystko by nas zniechęcić – mówi Ania z Błeszna.

Z pytaniami w sprawie odpłatności za parkingi przed Parkiem Lisiniec Tygodnik 7 dni zwrócił się do urzędu miasta Częstochowy. Odpowiedzi na przesłane pytania powstały na podstawie informacji od dyrekcji Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji:

- Jaką powierzchnię (na ile miejsc parkingowych) zajmują parkingi przy Parku Lisiniec?

- Na parkingu od strony ul. Toruńskiej, który został zbudowany równolegle z Kąpieliskiem „Bałtyk-Adriatyk” w zachodniej części Parku Wypoczynkowego „Lisiniec”, wyznaczonych jest 138 miejsc parkingowych. Parking powstał w ramach inwestycji związanej z rewitalizacją tej części parku Lisiniec (strefy wypoczynku Adriatyk). Drugi parking, we wschodniej części obiektu (przy ul. Kordeckiego), na około 200 samochodów, powstał przed wielu laty, gdy tworzony był Park. W jednym i drugim przypadku mówimy o miejscach parkingowych bez parkomatów związanych z pobieraniem opłat, których montaż był już w gestii firmy zewnętrznej.

- Kto administruje parkingami przy Parku Lisiniec?
- Parkingami zlokalizowanymi w Parku, tak jak całym Parkiem, administruje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Częstochowie.

- Czyją decyzją parkingi przed Parkiem Lisiniec są odpłatne? (prosimy o podstawę prawną).
- Parkingi w Parku Wypoczynkowym „Lisiniec” stały się płatne w efekcie decyzji dyrektora MOSiR w Częstochowie. MOSiR ma w trwałym zarządzie cały Park Wypoczynkowy „Lisiniec”, w tym opisywane parkingi.

- Kto pobiera opłaty na parkingach przy Parku Lisiniec i w jakiej wysokości? Czy możliwym jest, że opłaty pobiera zewnętrzna firma parkingowa - jeśli tak, to w jaki sposób została wyłoniona?
- Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Częstochowie funkcjonuje w formule samorządowego zakładu budżetowego, co oznacza, że w skali roku budżetowego musi wypracować przychody ze świadczonych przez siebie usług na określonym poziomie.
Park Wypoczynkowy „Lisiniec”, szczególnie od momentu oddania do użytku Strefy Wypoczynku „Adriatyk”, stał się miejscem tłumnie odwiedzanym przez częstochowian i przez gości spoza naszego Miasta.
Ponieważ koszty administrowania Parkiem w 2019 r. znacząco wzrosły, MOSiR, za zgodą władz samorządowych Gminy Miasta Częstochowy, stworzył w 2020 r. dwie strefy płatnego parkowania, celem uzyskania niezbędnych, dodatkowych przychodów.
W imieniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Częstochowie za całodobowe pobieranie i weryfikację opłat za parkowanie pojazdów na dwóch parkingach w Parku Wypoczynkowym „Lisiniec” odpowiada firma APCOA Parking Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, kod pocztowy 00-124, Rondo ONZ 1, która wyposażyła ww. parkingi w odpowiednią infrastrukturę informacyjną i techniczną. Takie rozwiązanie jest dla Ośrodka bardzo korzystne z praktycznego i ekonomicznego punktu widzenia.
W listopadzie 2019 r. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Częstochowie przeprowadził analizę krajowego rynku dotyczącą zarządzania parkingami, a następnie zaprosił do negocjacji trzech czołowych operatorów w Polsce: City Parking Group S.A., APCOA Parking Polska Sp. z o.o. i EuroPark Sp. z o.o.
Do połowy grudnia 2019 r. odbyły się spotkania z przedstawicielami ww. operatorów i wizje lokalne parkingów, po których podjęto decyzję co do koncepcji ich funkcjonowania. Operatorzy, po wizjach lokalnych, przesłali do Ośrodka swoje oferty na zarządzanie obydwoma parkingami. Po analizie ww. ofert, na operatora parkingów wybrano firmę APCOA Parking Polska Sp. z o.o., z którą MOSiR podpisał stosowną umowę.
APCOA Parking Polska Sp. z o.o. to firma z ogromnym doświadczeniem, funkcjonująca na terenie naszego kraju od 1998 r., aktualnie obecna na ponad 700 obiektach parkingowych w Polsce.
Przedstawiciele firmy zapewniają, że obydwa płatne parkingi w Parku Wypoczynkowym „Lisiniec” są wyposażone w odpowiedni, zgodny z obowiązującymi standardami, system informacji wizualnej (znaki drogowe, cenniki, regulaminy itd.) oraz proste w obsłudze parkomaty.

Czas parkowania - opłata

* do 1 godziny - 3,00 zł
* do 2 godzin - 5,00 zł
* do 3 godzin - 7,00 zł
* do 6 godzin - 10,00 zł
* do 12 godzin - 15,00 zł
* do 24 godzin - 24,00 zł

- Ile rocznie z płatnych parkingów przy Parku Lisiniec trafia pieniędzy do budżetu miasta (i czy do budżetu miasta)?
- W 2020 roku do budżetu MOSiR w Częstochowie z tytułu opłat postojowych uiszczanych na parkingach funkcjonujących w Parku Wypoczynkowym „Lisiniec” wpłynęło 156.966,04 zł netto. Opłaty na ww. parkingach zaczęły obowiązywać od maja 2020 roku.

- Czy odpłatność parkingów przy Parku Lisiniec nie zniechęca Częstochowian do korzystania z niego i  w samym utrudnia propagowanie formy relaksu osobom mniej zamożnym?
Park – zwłaszcza w sezonie – jest odwiedzany tłumnie, a osoby odwiedzające park docierają do niego różnymi sposobami, także komunikacją miejską, na rowerach lub pieszo. Pobieranie opłat parkingowych dla zmotoryzowanych jest racjonalne z wielu względów: oprócz kwestii ekonomicznych, ma zachęcać właśnie do różnych form dojeżdżania do parku (w tym promować bardziej ekologiczne formy transportu), przeciwdziałać rozjeżdżaniu parku Lisiniec (w tym terenów także poza wyznaczonymi parkingami w przypadku dużej frekwencji) przez nadmierny „najazd" samochodów prywatnych, służyć rotacji na parkingach przy parku i – szerzej - rozwojowi zrównoważonego transportu w mieście. Osoby mniej zamożne mają więc różne możliwości dotarcia do parku, nie muszą w tym celu korzystać z własnego samochodu (zakładając, że osoby określane jako mniej zamożne, własny samochód posiadają).


Renata R. Kluczna

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Skomentuj

Treść:
E-mail:

Dobre bo Nasze

Dobre Bo Nasze

Reklama

Reklama