7dni

Szukaj

Szukaj na stronie Tygodnika 7dni

06 grudnia 2017

Mkną po drogach niebieskie autobusy

Mkną po drogach niebieskie autobusy

7 dni
Tytuł artykułu nawiązuje do wyśpiewanej przez Marię Koterbską na początku lat 50. popularnej piosenki, której początkowe słowa zna chyba każdy - „Mkną po szynach niebieskie tramwaje”. Utwór autorstwa Krysi Wnukowskiej i Jerzego Haralda (małżeństwa Lierszów) nawiązywał do wrocławskiej komunikacji miejskiej i stał się hymnem tramwajarzy.
Częstochowa nie miała tyle szczęścia, ani do piosenek (poza „Kingiem” Muńka Staszczyka) ani do taboru, niezależnie od koloru. Faktem jest natomiast, że na ulicach naszego miasta pojawiły się niebieskie autobusy.

Nieco dziwaczne, można by rzec pokraczne i na dodatek niebieskie, ale na szczęście jeżdżą w przeciwieństwie do pięknych, nowiutkich autobusów hybrydowych. Niektórzy pasażerowie podejrzewają, że częstochowskie MPK zmienia image z okazji zmiany dyrekcji (wieloletniego prezesa Romana Bolczyka zastąpił ostatnio Mariusz Sikora, dotychczasowy dyrektor MZDiT).
Zaspokajając ciekawość naszą i Czytelników publikujemy odpowiedzi MPK.

- W jakim czasie MPK przewiduje powrót wszystkich 40 autobusów hybrydowych do obsługi pasażerów na częstochowskie ulice?
- Termin wyjazdu autobusów hybrydowych na ulice miasta Częstochowy na chwilę obecną nie jest znany. Termin ten jest uzależniony między innymi od opinii, która ma wydać zespół ekspertów i rzeczoznawców powołanych przez Zarząd Spółki MPK w Częstochowie. Cel, który został postawiony zespołowi ekspertów obejmuje między innymi wykonanie opinii w zakresie stwierdzenia możliwości użytkowania pojazdów autobusowych marki SOLBUS typu hybryda zasilanych CNG. Opinia ma także obejmować analizę dokumentacji dopuszczającej pojazdy do ruchu publicznego oraz homologacji w tym homologacji częściowej.

- W ostatnim czasie pojawiły się autobusy pomalowane na niebiesko. Czy w związku z tym MPK odchodzi od tradycyjnego czerwonego koloru miejskiego taboru?
- Autobusy pomalowane w niebieskie barwy, które pojawiły się w ostatnim czasie na ulicach miasta Częstochowy zostały zakupione przez MPK w Częstochowie w celu uzupełnienia  stanu taborowego. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że autobusy przegubowe są niskopodłogowe oraz posiadają silniki z normą emisji spalin EURO III. Pozwoli to choć w minimalnym stopniu na zmniejszenie wysyłki na linie miasta Częstochowy starych autobusów marki Ikarus 280.
Autobusy Jelcz będą użytkowane przez przedsiębiorstwo około półtora roku. Pozostawienie w niebieskich barwach podyktowane jest tym, że koszt przemalowania całego autobusu w zależności od stanu zewnętrznego poszycia, wyniósłby od 10.000 do 12.000 złotych. Kwota ta byłaby wyższa niż koszty zakupu całego autobusu.

- Niebieskie autobusy nie są nowe – co widać. Skąd są?
- Niebieskie autobusy Jelcz M121 MB (3 sztuki) oraz Jelcz M181 MB/3 (6 sztuk) zostały zakupione od MPK w Krakowie Spółka Akcyjna.
Autobusy JelczM121 MB są z 2002 roku, natomiast Jelcz M181 MB/3 są z 2007 roku.

***

Jako amatorzy wierszokleci ułożyliśmy jedną zwrotkę nowej piosenki, na cześć częstochowskiego MPK. Prosimy Czytelników o własne propozycje.

Mkną po drogach niebieskie autobusy
przez dziurawych ulic sto
Nie zazdroszczą nam Ślązacy i Krakusy
bo i nie ma czego

Dosyć już czerwonych w mieście 
autobusy są niebieskie - wreszcie


Renata R. Kluczna

Komentarze (10)

11 grudnia 2017

Buractwo kwitnie w klimacie bezkarności, a tępota podnosi ryje do boju.


11 grudnia 2017

@xyzod Problem w tym iż ze wszystkim czekano do ostatniej chwili a w momencie ogłoszeniem zasad programu Gazela w Hiszpanii firma od hybryd się już zwinęła. A potem po wszystkich stronach zapanowało typowe polskie było podejście "jakoś to będzie". Fundusz dał termin który w zasadzie wystarczał na realizacje kontraktu na typowy tabor lub coś co już jest na rynku a nie na coś co miało być budowane od podstaw. Solbus też stwierdził a co mi tam i wszedł w coś w co nie weszli giganci. W efekcie jest jak jest i rozwiązania w zasadzie nie ma. To znaczy pewnie fachowcy z MAN-a czy Mercedesa czy Solarisa czy jakiejś Scanii mogą podjąć się doprowadzenia naszych hybryd do stanu używalności i pewnie na 90% się to da zrealizować tyle iż nikt tego za darmo robić nie będzie. Po prostu nasuwa się stwierdzenie iż za darmo = się najczęściej drogo lub bardzo drogo. Teraz przetarg na nasze tramwaje wygrała PESA która ma poważne problemy z realizacją kontraktów (ostatnio Kraków zrezygnował z jej usług) a z użytkowanymi TWISTA -mi były problemy oby nie powtórzyła się sytuacja z hybrydami.


11 grudnia 2017

priemyslaw - Pieniądze na ten projekt dawał rząd Hiszpanii,w ramach sprzedaży przez Polskę nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla.W tym czasie hybrydy produkowane były tylko w Hiszpanii,można było zakupić mniejszą ilość sprawnych i sprawdzonych autobusów,a nie ładować pieniądze w Solbus.Dzwonkiem ostrzegawczym dla naszych włodarzy powinien być fakt,że w czasie testowania hybrydy doszło do pożaru.Gdynia jako drugi beneficjent otrzymanej dotacji,zrezygnowała z zakupu hybryd Solbus.


09 grudnia 2017

@xyzod Z całym szacunkiem zastanowiłeś się człowieku nad tym co piszesz? Jakie 60 mionów skoro tabor nic nie kosztował bo dotacja była na poziomie 100%. A co do typu napędu to taki wymóg postawił stosowny fundusz który płacił za tabor. I to także stosowny fundusz nakazał wykonanie czegoś czego nie było w ultra krótkim terminie. Dlatego do przetargu nie stanęli producenci typu MAN czy MERCEDES. A Cz-wa miała wybór zrezygnować z dotacji lub zaryzykować. Wybrano opcje drugą. To iż producent nie poradził sobie z zadaniem i pod presją czasu wyprodukował buble to sprawa inna. Tabor otrzymał stosowne certyfikaty bezpieczeństwa w związku z tym jeżeli jest niebezpieczny to znaczy iż go nie sprawdzano (albo co prawdopodobne sprawdzano nie autobusy fizycznie lecz papiery a papier wszytko przyjmie). I aktualnie z tego co wiadomo w tym kierunku idzie śledztwo prokuratury. Co więcej MPK Cz-wa występuje w nim jako pokrzywdzony. Bo to rolą producenta jest mierzyć siły na zamiary i wiedzieć co i w jakim terminie jest w stanie wyprodukować oraz co oczywiste zagwarantować właściwy montaż. Jeśli nie jest w stanie sobie z czymś poradzić nie powinien startować w przetargu. Kwestia inna czy powinno się zaakceptować ofertę producenta z drugiej ligi skoro nie zdecydowali się giganci (i jedynie ta decyzja może obciążać decydentów z naszego miasta) nie mniej to nie w MPK Cz-wa składano hybrydy tylko w firmie Solbus. I tam trzeba kierować swe pretensje.


08 grudnia 2017

O widzę,że czerwone burki odszczekują się w obronie swojego pryncypała. Zmarnotrawione 60 milionów na zakup bubla pod nazwą hybryda,to dla was nic takiego,narażenie pasażerów na roztrój nerwowy z powodu decybeli. Co byś powiedział mądralo,gdyby były ofiary śmiertelne,jak to gówno hybrydowe się zapaliło. Tak zarzuty prokuratorskie dla Matyjaszczyka i byłego prokuratora Romana Bolczyka ,za niegospodarność, narażenie życia i zdrowia pasażerów.


08 grudnia 2017

A tak zarzuty, już dawno ktoś to powinien zgłosić do prokuratury. Jak im nie wstyd pisać "Termin wyjazdu autobusów hybrydowych na ulice miasta Częstochowy na chwilę obecną nie jest znany". Zmarnowane pieniądze unijne.


08 grudnia 2017

Zarzuty prokuratorskie? A dla ciebie oddział psychiatryczny.


08 grudnia 2017

Zarzuty prokuratorskie?? Puknij się w czoło,plebejuszu.Typowy szczekający piesek,co w doopie był i goovno widział.


08 grudnia 2017

Podstaw do zarzutów prokuratorskich niestety nie ma. Jeśli tabor uzyskał stosowne certyfikaty to oznacza iż wszytko z nim (przynajmniej na papierze a dla wszystkich papier się liczy) było ok. Przetarg też przeprowadzono zgodnie z regułami gry. Jedyny bad to powierzenie produkcji firmie z problemami finansowymi. No ale tabor miał być za psie pieniądze więc nikt już dalej w nic nie wnikał. Sam w sobie napęd hybrydowy to aktualnie nic nadzwyczajnego takie autobusy mają w swej ofercie giganci od produkcji autobusów. A co do niebieskich autobusów to niestety fakt iż kupujemy to co inni się wyzbywają nie najlepiej świadczy o naszym MPK. Rozwiazanie -jedyne sensowne to wzorem miast śląskich lub Krakowa lub warszawy wziąć dodatkowego prywatnego przewoźnika co przejmie obsługę niektórych linii lub brygad dając własny (i to nowy) tabor.


06 grudnia 2017

Ma być opinia rzeczoznawców i ekspertów,a kiedy zarzuty prokuratorskie dla Matyjaszczyka i Romana Bolczyka?


Skomentuj

Treść:
E-mail:

Dobre bo Nasze

Dobre Bo Nasze

Reklama

Reklama