7dni

Szukaj

Szukaj na stronie Tygodnika 7dni

18 kwietnia 2013

Aleje okiem Czyściocha

7 dni
O tym, że brzydkie i zniszczone reklamy potrafią skutecznie oszpecić nawet najbardziej wytworne kamienice częstochowskich Alej, wiemy wszyscy, ale komu chciałoby się zrobić z tym porządek? O dziwo, nie wszyscy pozostają obojętni na brzydotę. Stowarzyszenie „Lokalni” od ubiegłego roku podejmuje już działania, aby zmienić ten stan rzeczy. Raport z ich działań jest już gotowy, niestety pełnomocnik ds. estetyki miasta nie znalazła nawet czasu, aby się z nim zapoznać. 

Stanowisko pełnomocnika ds estetyki miasta zostało utworzone w 2004 – jeszcze za prezydentury Tadeusza Wrony. Od tamtej pory piastuje je ta sama osoba – Elżbieta Idczak-Łydżba. I od tamtej pory nie udało jej się zrobić porządku ze szpetnymi reklamami. Stowarzyszenie „Lokalni” w celu polepszenia estetyki miasta podjęli inicjatywę w październiku 2012 roku. Od tamtej pory zorganizowali trzy akcje – każdą z nich poświęcili oddzielnej części Alej. - Nasze działania polegały na zinwentaryzowaniu reklam znajdujących się na elewacjach kamienic i przedstawieniu raportu końcowego. Ma być on podstawą do usunięcia nieaktualnych reklam oraz ujednolicenia reklam aktualnych – wyjaśniał koordynator akcji, Marcin Barczyński podczas plenerowego briefingu, podsumowującym przedsięwzięcie.   

Działanie uczestników akcji było proste - każdy uczestnik miał formularz, w którym opisywał wszystkie reklamy na wybranym przez siebie budynku. Z akcji wyłączonych było kilka lokalizacji, takich jak domy handlowe, kościoły czy OKF. Obszar obejmował 56 kamienic. Na podstawie wypełnionych formularzy powstał specjalny raport. Społecznicy zinwentaryzowali 612 reklam (afisze wewnątrz bram nie były liczone). Co się okazało? 16 z nich jest nieaktualnych, 10 zniszczonych lub mocno uszkodzonych, a 2 z nich mogą stanowić niebezpieczeństwo, tj. przy Al. NMP 5 i Al. NMP 35. Najlepiej w raporcie wypadła Kamienica Kupiecka, gdzie reklamy – zdaniem Czyściochów - zostały dopasowane do miejsca zabytkowego. W raporcie wyróżniono również kamienicę nr 32 oraz napis nad Miejskim Centrum Informacji.

Raport został przekazany właścicielom i zarządcom kamienic z prośbą o usunięcie szpecących reklam. Trafił on również na biurko pełnomocnik prezydenta ds. estetyki miejskiej. Elżbieta Idczak-Łydżba nie miała jednak czasu, aby się z nim zapoznać. -  Prawdopodobnie jutro zapoznam się z raportem. Dopiero po jego przeczytaniu będę mogła się wypowiedzieć na ten temat – tłumaczy się pani estetyk.

Stowarzyszenie „Lokalni” nie poddaje się. Obecnie prowadzi na swojej stronie ankietę, której celem jest wyłonienie najbardziej zaśmieconej reklamami kamienicy – otrzyma ona tytuł „Koszmarka”.


DC, IM

Komentarze (1)

18 kwietnia 2013

A co się udało pani Łydżbie zrobić? Gdzie jakiś raporcik z działalności tej miejskiej estetki? Gdzie jakieś konkretne efekty pracy oddalające podejrzenie, że to kolejny kosztowny pasożyt na zdrowym ciele częstochowskiej biurokracji? Skoro nie ma „narzędzi prawnych” do ochrony przestrzeni publicznych miasta przed dziadostwem, jeśli nic się nie da zrobić, to po co „estetka”?


Skomentuj

Treść:
E-mail:

Dobre bo Nasze

Dobre Bo Nasze

Reklama

Reklama